Nu de school weer begonnen is, wordt er door veel ouders vóór of na schooltijd heel wat afgekletst. Vakantieverhalen vieren deze tijd de boventoon. Leuke ervaringen en heimwee naar de vakantieplek, maar ook opluchting omdat de school weer begonnen is. Ik raakte in gesprek met Annika, Lynn, Sofie en Zahida.
Vakantieverhalen
Helpen zonder morren
Annika kijkt met veel plezier terug op haar fietskampeervakantie met man en dochter. Ze hebben het leuk gehad met elkaar. Elke dag was anders, lekker actief bezig zijn. Dochter hielp zonder morren mee met het opzetten van de tent en andere campingklusjes. Dat verraste Annika, want normaal is haar dochter niet zo behulpzaam.
Veel stress
Voor Lynn lijkt de vakantie ver weg. Meteen vanaf de eerste schooldag moet er weer zoveel! Vroeg opstaan, ochtenddrukte, fietssleutel kwijt, brood vergeten, middagdrukte, speelafspraakjes, op tijd eten, avonddrukte…., pffff, wat een stress! Lynn merkt dat ze snel geïrriteerd en boos is.
Straf zonder resultaat
Sofie is erg blij dat haar zoon en dochter weer naar school gaan. De kinderen hadden de hele vakantie ruzie, van ’s morgens vroeg tot aan bedtijd. Sofie had het gevoel dat ze een nieuw beroep had: politieagent. Alle manieren van straffen heeft ze uitgeprobeerd. De meeste met weinig resultaat.
Moeite met loslaten
De vakantie van Zahida stond in het teken van ‘voor het eerst naar school gaan’. Haar zoontje is nu 4 jaar en gaat naar de basisschool. Zahida heeft moeite om hem daar achter te laten. Ze is bang dat hij het niet leuk zal vinden of dat hij gepest zal worden. Bovendien voelt ze zich alleen zonder hem. Ze kijkt de hele dag uit naar het moment dat ze hem weer kan ophalen.
Uitgerust en voorbereid
En mijn vakantie? Ik heb genoten van de Wadden; lekker in mijn eentje, want man moest werken en puberdochter had andere plannen. Heerlijk gewandeld, gefietst en uitgerust.
Waarmee kan de online cursus ‘Groei in ouderschap’ deze moeders helpen?
(noot: de online cursus is helaas niet meer te verkrijgen)
Verbinding
Annika vertelde dat ze haar dochter wil motiveren om ook thuis mee te helpen met de dingen die moeten gebeuren.
Een opdracht ‘van bovenaf’ geven werkt niet goed. Als je een gezamenlijke afspraak kan maken is de kans tot slagen veel groter. Bovendien moet de klus passen bij de ontwikkelingsfase van het kind. ‘In verbinding zijn’ met je kind is daarvoor echt nodig. In de cursus is dit een belangrijk thema.
Kind als spiegel
Voor Lynn die veel stress heeft, zit er in de cursus een mooie ‘energie-oefening’ om te ontdekken hoe zij haar energie verdeelt en hoe ze de stress kan verminderen.
Je kind spiegelt je gedrag. Lynn’s onrust en boosheid heeft zijn weerslag op haar kind. Daarentegen: als zij ontspannen is, voelt haar kind dat óók.
Alternatief voor straf
Sofie heeft tijdens de vakantie ontdekt dat bepaalde soorten straf niet helpen. Bovendien heeft ze helemaal geen zin meer om politieagent te spelen.
In de hoofdstukken ‘Straffen en belonen’ en ‘Grenzen stellen’ kan Sofie zien, lezen en horen over de alternatieven voor straffen (en belonen!).
Onderliggende oorzaak?
Voor Zahida is loslaten erg moeilijk. Loslaten van haar zoontje, maar misschien nog meer het loslaten van gedachten of gedrag van haarzelf.
Loslaten vindt bijna iedereen lastig. Daarom is er een speciaal hoofdstuk aan gewijd. Zahida kan ontdekken of er misschien een onderliggende oorzaak is waaróm zij het zo moeilijk vindt om haar zoontje los te laten.
En jij?
Zit jij ook weer midden in de (school-)stress?
Baal je ervan om de hele dag bezig te zijn met verbieden, straffen en strijd voeren?
Weet je niet wat je met je lastige kind aan moet?
Ben je erg verdrietig omdat je jongste voor het eerst naar school gaat?
Of angstig omdat je oudste alleen naar school wil fietsen?
De online cursus is helaas niet meer te verkrijgen.
Ik kan je wel op een andere manier helpen, bijvoorbeeld door:
– een gratis telefonische sessie van 20 minuten
– een opvoedopstelling
– Inzichtgevende workshops
Geef een reactie